De Alles Oké? Supportlijn doet zijn best om jouw privacy (persoonsgegevens) zo goed mogelijk te beschermen. Wij gebruiken persoonsgegevens die we van jou hebben zoals in de wet bepaald is dat we met jouw gegevens mogen doen. In dit privacy statement lees je hoe wij met jouw privacy en gegevens omgaan en welke rechten jij hebt.
1. Algemeen
Gesprekken met de Alles Oké? Supportlijn zijn 100% vertrouwelijk. Wij weten niet wie jij bent en dat hoef je ons ook niet te vertellen. Als je chat of belt met Alles Oké? praat je met een vrijwilliger. Zij worden begeleid door werkbegeleiders; zij lezen of luisteren soms mee tijdens een gesprek zodat vrijwilligers een kwalitatief goed gesprek met jou kunnen voeren. Alle medewerkers en vrijwilligers hebben een geheimhoudingsplicht. Alles wat zij te horen krijgen mogen zij niet bespreken met mensen van buiten de Alles Oké? Supportlijn, tenzij zij daartoe wettelijk verplicht worden.
2. Persoonsgegevens en doeleinden
Als je met ons chat of belt kunnen wij persoonsgegevens van jou krijgen. Een persoonsgegeven is alle informatie die iets over jou zegt en waardoor jij, direct of indirect, herkent kan worden. Wij behandelen jouw gegevens vertrouwelijk en verwijderen ze zo snel mogelijk.
Bellen met de Alles Oké? Supportlijn
Als je met ons belt krijgen wij automatisch je telefoonnummer welke we in beginsel alleen gebruiken zodat jij contact met ons kan opnemen. De vrijwilliger met wie jij belt ziet jouw telefoonnummer niet, voor hen ben jij dus anoniem (zij weten niet wie jij bent). Ook wordt je telefoonnummer versleuteld waardoor deze niet meer direct naar jou herleidbaar is. Wel kunnen we zien of en hoe vaak er met jouw versleutelde telefoonnummer contact is opgenomen met de Alles oké? Supportlijn.
De telefoongesprekken worden niet opgenomen en er worden geen gespreksverslagen van gemaakt. Wel wordt de volgende informatie over het gesprek geregistreerd: de datum en tijdstip van het gesprek, de duur van het gesprek, via welke kanaal (telefoon of chat) je contact hebt opgenomen, wat je geslacht is, je geschatte leeftijd en het type gespreksonderwerp. De telefoonregistratie is niet herleidbaar naar jou. Als we verder gegevens van jou ontvangen is dat omdat je deze zelf aan ons hebt verteld. Deze informatie wordt niet geregistreerd.
Chatten met de Alles Oké? Supportlijn
Als je via onze website de chat opstart krijgen we automatisch het IP-adres van jouw computer of mobiele telefoon en weten we welke apparaat onze website bezoekt. Dit IP-adres gebruiken we in beginsel alleen zodat jij contact met ons kan opnemen. De vrijwilliger met wie jij chat ziet jouw IP-adres niet, voor hen ben jij dus anoniem (zij weten niet wie jij bent). Ook wordt je IP-adres versleuteld waardoor deze niet meer direct naar jou herleidbaar is. Wel kunnen we zien of en hoe vaak er met jouw versleutelde IP-adres contact is opgenomen met de Alles oké? Supportlijn. Als je onze website bezoekt kunnen wij jouw persoonsgegevens krijgen via cookies op onze website. Een cookie is een techniek die informatie van jouw computer, tablet of mobiel verzamelt. Lees hierover meer op onze website onder cookies.
Voordat je gaat chatten met Alles Oké? vragen we je de volgende gegevens in te vullen: voornaam of nickname; leeftijd; ik wil chatten over; en ik voel me nu (schaalverdeling van slecht tot goed). Ook registreert de vrijwilliger met wie je het gesprek voert de volgende informatie: de datum en tijdstip van het gesprek, de duur van het gesprek, via welke kanaal (chat) je contact hebt opgenomen, wat je geslacht is, je geschatte leeftijd en het type gespreksonderwerp. Deze chatregistratie is niet herleidbaar naar jou.
Tijdens het chatgesprek met Alles Oké? kan je persoonlijke dingen over jezelf of anderen vertellen, die wellicht samen met andere informatie, herleidbaar zijn naar jou als persoon. Bijvoorbeeld als je vertelt in welke buurt je woont of van welke sportvereniging je lid bent. Op het moment je persoonsgegevens noemt in het chatgesprek signaleert de vrijwilliger dit zodat deze persoonsgegevens uit de chat wordt gehaald door bevoegde databeheerders.
Bezoek website
Het bezoeken van onze website is volledig anoniem: je IP-adres wordt niet geregistreerd. Als we gegevens van jou ontvangen, is dat omdat je deze zelf aan ons hebt gegeven, bijvoorbeeld via het aanmaken van een formulier of via een chatgesprek. Op onze website maken we gebruik van cookies. Een cookie is een techniek die informatie van jouw computer, tablet of mobiel verzamelt. Lees hierover meer op onze website onder cookies.
Time out
Wanneer je vrijwilligers uitscheldt of meerdere malen onze huisregels overtreedt, krijg je een Time Out. Na meerdere Time Outs word je voor 3 maanden geblokkeerd. Als je weer met ons chat of belt, krijg je een melding dat je bent geblokkeerd. Je kunt bezwaar maken tegen deze blokkade op onze website. Ga naar www.allesoke.nl en kijk onderaan bij ‘klachten & complimenten’. Je moet dan wel je anonimiteit opgeven (vertellen wie je bent), omdat we anders niet met je in contact kunnen komen.
Onderzoek
Periodiek doen wij onderzoek naar bepaalde onderwerpen die leven onder jongvolwassenen. Hiervoor gebruiken wij de gepseudonimiseerde chatgesprekken en chat- en telefoonregistraties. Met dit onderzoek en bijbehorende publicaties geven wij invulling aan onze maatschappelijke taak om jongvolwassenen een stem te geven. Wij delen daarbij nooit de inhoud van individuele gesprekken of informatie waarbij jij te herleiden bent.
3. Met wie delen wij persoonsgegevens?
Wij kunnen andere bedrijven of personen vragen om ons te helpen, bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van ons telefonie- en chatplatform en het hosten van onze website. Deze organisaties zijn verwerker en er zijn afspraken met ze gemaakt om jouw persoonsgegevens geheim te houden en goed te beveiligen. Wij delen verder geen persoonsgegevens van jou met andere organisaties. De enige uitzondering hierop is als wij dit wettelijk verplicht zijn, bijvoorbeeld met de politie. Jouw IP-adres kan dan worden opgevraagd bij de leverancier van het chatplatform. Dit kan alleen worden gedaan door bevoegde medewerkers (niet de vrijwilligers) van de Alles Oké? Supportlijn.
4. Bewaartermijnen
- De leverancier van het telefonie- en chatplatform bewaart je telefoonnummer of IP-adres 6 weken. Alleen bevoegde medewerkers van de leverancier kan jouw IP-adres inzien. Na 6 weken wordt je telefoonnummer of IP-adres versleuteld. Het is dan zo goed als onmogelijk om de registratie te herleiden naar jou als persoon. Je persoonsgegevens zijn dan gepseudonimiseerd.
- Gepseudonimiseerde chatgesprekken en telefoon- en chatregistraties worden voor onbepaalde tijd bewaard en gebruiken wij alleen voor onderzoek, statistiek, deskundigheidsbevordering en ter verbetering van onze dienstverlening
- Gegevens, die wij van jou hebben omdat je bezwaar hebt gemaakt, verwijderen we gelijk na afronding van jouw bezwaar.
5. Beveiliging van persoonsgegevens
De Alles Oké? Supportlijn doet er alles aan om ervoor te zorgen dat jouw persoonsgegevens veilig zijn, niet verloren raken of per ongeluk aan iemand anders gestuurd worden. Daarvoor hebben wij technische en organisatorische beveiligingsmaatregelen genomen. Een voorbeeld van een technische beveiligingsmaatregel is een beveiligde internetverbinding. Organisatorische beveiligingsmaatregelen zijn bijvoorbeeld de afspraken die wij hebben gemaakt met onze leveranciers. Mocht er toch iets misgaan, dan zullen we dit, in lijn met de bepalingen uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming, melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens en als dat mogelijk is aan jou.
6. Wat zijn jouw rechten
Je mag de Alles oké? Supportlijn vragen om:
- te laten zien welke gegevens wij van jou hebben;
- jouw persoonsgegevens te verwijderen;
- jouw persoonsgegevens niet te gebruiken;
- jouw persoonsgegevens door te geven aan jou of aan een derde.
Ook kun je bezwaar maken tegen een time-out of contact opnemen als je een klacht hebt. Ga naar www.allesoke.nl en kijk onderaan bij ‘Klachten & complimenten’. Tenslotte mag je altijd een klacht in dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
7. Privacy statement
Dit privacy statement gaat over hoe de Alles oké Supportlijn (Alles Oké?, “we”, “wij” of “ons”) jouw persoonsgegevens verwerkt wanneer je met ons chat, belt of onze website www.allesoke.nl bezoekt. De Alles Oké? Supportlijn is onderdeel van De Kindertelefoon (“Kindertelefoon”, “we”, “wij” of “ons”). Waar Alles Oké? Supportlijn wordt genoemd, kan ook De Kindertelefoon gelezen worden. De Kindertelefoon is gevestigd aan de Newtonlaan 83, 3584 BP, te Utrecht en ingeschreven in het register van de Nederlandse Kamer van Koophandel onder nummer 61100153.
De Alles Oké? Supportlijn behoudt zich het recht voor zijn privacy statement te herzien of aan te passen.
8. Vragen en contact
Jouw vragen, opmerkingen of inzage in jouw gegevens kun je stellen op de volgende manier:
Per email: privacy@allesoke.nl, onder vermelding “privacy”.
Per post: Newtonlaan 83, 3584 BP Utrecht.
Uitgangspunten
- Wij verwerken alleen de persoonsgegevens die nodig zijn voor het vervullen van onze taken. Persoonsgegevens die hiervoor niet nodig zijn, worden niet vastgelegd, of gewist.
- Wij verwerken daarbij niet méér persoonsgegevens dan noodzakelijk is en wij verwijderen zoveel mogelijk de gegevens waarmee personen geïdentificeerd kunnen worden. Dit heet pseudonimiseren. Dat betekent dat het vrijwel onmogelijk is om aan de hand van de gegevens die wij vastleggen jouw identiteit te achterhalen.
- Wij gebruiken geanonimiseerde sets gegevens voor maatschappelijk relevant onderzoek. Dat betekent dat we, voordat we gegevens beschikbaar stellen voor onderzoek, alle gegevens hebben verwijderd waarmee jouw identiteit achterhaald zou kunnen worden.
- De Alles Oké? Supportlijn heeft een informatiebeveiligingsbeleid, om ervoor te zorgen dat jouw persoonsgegevens veilig zijn. Dat betekent onder andere dat we veel beveiligingsmaatregelen hebben genomen om te voorkomen dat jouw gegevens niet in handen komen van personen die hiertoe niet bevoegd zijn. Mocht er toch iets misgaan, dan zullen we dit, in lijn met de bepalingen uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming, melden aan de Autoriteit Persoonsgegevens en als dat mogelijk is aan jou.
- De Alles Oké? Supportlijn maakt gebruik van ICT-leveranciers voor de techniek. Wij zorgen ervoor dat deze leveranciers in principe geen toegang hebben tot jouw gegevens en met alle leveranciers hebben we verwerkersovereenkomsten en geheimhoudingsovereenkomsten gesloten.
Jouw rechten
Je hebt het recht om:
- Ons te vragen om jou te laten zien en/of aan jou over te dragen, de gegevens die wij over jou hebben vastgelegd.
- Bezwaar te maken tegen het bewaren van deze gegevens en ons te vragen om deze gegevens te verwijderen.
Deze rechten zijn niet absoluut. De Alles Oké? Supportlijn zal jouw vraag bekijken en je zo snel mogelijk, maar in elk geval binnen één maand, laten weten wat we met jouw vraag zullen doen. Deze termijn kan de Alles Oké? Supportlijn met twee maanden verlengen als jouw vraag heel moeilijk is of als we heel veel vragen krijgen. Wij zullen dit dan laten weten. Tenslotte mag je altijd een klacht in dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Er is een verschil tussen de persoonsgegevens die we vastleggen als je met de Alles Oké? Supportlijn belt of chat. Hieronder geven we informatie over de behandeling van gegevens, specifiek van toepassing op ‘bellen’ en ‘chatten’.
Bellen
Als je met ons belt verwerken wij automatisch jouw telefoonnummer. Daarnaast verwerken wij het tijdstip en de datum van het gesprek, jouw leeftijd en het gespreksonderwerp. Deze gegevens zijn noodzakelijk voor om de kwaliteit en onze diensten te monitoren en te verbeteren.
Telefoongesprekken worden niet opgenomen.
Voor de vrijwilliger aan de telefoon is jouw telefoonnummer niet zichtbaar. Gesprekken met de Alles Oké? Supportlijn zijn 100% vertrouwelijk. Dat betekent dat wij aan niemand doorvertellen wat jij ons vertelt, behalve als dat van jou mag. Wij weten niet wie jij bent en dat hoef je ons ook niet te vertellen. Op jouw telefoonrekening staat niet dat je met ons gebeld hebt en de vrijwilligers kunnen jouw telefoonnummer niet zien. Wel kunnen de vrijwilligers zien of en hoe vaak er met jouw telefoonnummer contact is opgenomen met de Alles Oké? Supportlijn.
Vrijwilligers en werkbegeleiders van de Alles Oké? Supportlijn die vrijwilligers begeleiden, luisteren soms mee tijdens een gesprek voor functioneringsdoeleinden en deskundigheidsbevordering.
Als je vrijwilligers uitscheldt of meerdere malen onze gespreksregels overtreedt, krijg je een Time Out. Na meerdere Time Outs kun je voor 3 maanden geblokkeerd worden door een daartoe bevoegd persoon van de Alles Oké? Supportlijn. Dit word je medegedeeld en als je weer met ons belt, krijg je een melding dat je bent geblokkeerd.
Bewaartermijnen bellen
Wij bewaren telefoonnummers in het telefoniesysteem voor 6 maanden, daarna worden deze gepseudonimiseerd. Gepseudonimiseerde gegevens zijn niet of vrijwel onmogelijk is herleidbaar naar personen.
Chatten
Als je met ons chat, verwerken wij automatisch het IP-adres waarmee jouw computer, tablet of telefoon, connectie heeft met het internet. De vrijwilliger die met jou chat kan dit IP-adres niet zien.
Jouw contactgegevens zijn voor ons niet zichtbaar. Chatgesprekken met de Alles Oké? Supportlijn zijn 100% vertrouwelijk. Dat betekent dat wij aan niemand doorvertellen wat jij ons vertelt. Wij weten niet wie jij bent en dat hoef je ons ook niet te vertellen. Wel kan de vrijwilliger in het systeem zien of en hoe vaak je contact hebt opgenomen met de Alles Oké? Supportlijn.
Tijdens het chatgesprek met de vrijwilliger van de Alles Oké? Supportlijn kan je informatie over jezelf of anderen geven, waardoor het misschien mogelijk is om jouw identiteit of andere personen te achterhalen. Bijvoorbeeld als je vertelt in welke buurt je woont, of van welke sportvereniging je lid bent. Vrijwilligers hebben de opdracht om deze informatie uit het chatgesprek te laten verwijderen.
Bewaartermijnen chatten
Wij bewaren de inhoud van de chatgesprekken 3 maanden, daarna worden geanonimiseerde gegevens gebruikt voor onderzoek.
Indien je vragen hebt over dit privacy statement of als je gebruik wilt maken van je rechten, dan kun je een mail sturen naar privacy@allesoke.nl onder vermelding van “privacy”.